Tokajská oblast v cikánských povozech

23. 11. 2017 17:09:55
Po úspěšné ukrajinské výpravě po poloninách na koních jsem se nadchla pro cestování. Další cíl: Tokajská oblast v cikánských povozech.

Tokajská oblast zasahuje z větší části Maďarsko, ale zahrnuje i kousek jihovýchodního Slovenska. S kamarádkou z Bratislavy jsme se společně vydali do Stredy nad Bodrogom. Tam už na nás čekala polovina celého osazenstva, jejíž většina se v předchozích měsících také zúčastnila ukrajinského zájezdu. Na přivítanou nám hned přistála vodka ... ta už se naštěstí neopakovala a raději jsme všichni zůstali u toho vína. Následující 4 dny se nesly v duchu opíjení se křížem krážem tokajskými vinicemi na koňských povozech.

Ubytovali jsme se na 3 noci v útulném rodinném penzionu kousek od maďarských hranic a hned první den se připravili na projížďku. Celkem tři vozy, dva z nich byly dvojspřežení, jeden pouze po jednom koni a čtyři koně volně pro samostatné jezdce. Za jezdce se nepovažuju, proto jsem raději zvolila jeden z vozů a jak se ukázalo - dobře jsem udělala. Několik kilometrů na koni v poklusu bych opravdu nezvládla.

Vyjeli jsme do jedné z nedalekých vesnic s názvem Viničky. Celý den bylo krásně, skoro až 10 stupňů a pomalu se začalo stmívat. Západ slunce v dálce dodával klusajícím kopytům daleko větší romantiku. Seděla jsem na kozlíku hned vedle kočího. Starší pán vyprávěl, jak zrovna ve vesnici, kterou jsme projížděli, kdysi hrával se svojí kapelou a jako předkapela jim hrála v té době neznámá No Name.

Na večer byla v plánu degustace vín z „pivničky“ místní střední školy vinařství. Provázel nás mistr učení svým vtipným výkladem. Nevim, jestli to bylo tim, že jsme měli hodinu zpoždění, ale samotná degustace byla jak trénink na vítězství v maratonském běhu. Sklenice byly taky pořádný a každý vzorek jsme dostali minimálně do jejich poloviny. Od příjezdu do tokaje jsme si udržovali hladinku, ale tahle smršť nás poslala rovnou pod stůl. Značně opojeni jsme si nakoupili litry kvalitního vína s sebou.

---

Zápis z deníku, čtvrtek 16.11., 20:24

„Nezvládala jsem to do sebe tak rychle kopat. Co jsem si tak akorát zapamatovala, tak je na místních hroznech nejdůležitější, aby se vytvořila plíseň, které se říká cibéby.“

Od školy nás penzionský personál vyzvedl auty. Díky bohu. Dostali jsme večeři, trochu nám slehlo a my pokračovali ve volné zábavě. Vytáhla jsem housle. Pán, kterému No Name hráli předkapelu, přišel s kytarou a večírek jsme si parádně užili.

Kupodivu mi druhý den ani nebylo zle. Ta vína jsou fakt dobrá. Snídaně probíhala vlastně celé dopoledne. Lidi se pomalu trousili, pak ještě poseděli a jeden z šéfů výpravy se neustále staral, aby všichni měli plné sklenice. V denním plánu byly určité body, které si žádaly přesný čas, ale ani jednou to nevyšlo. S každým dnem se protahovalo zpoždění i o několik hodin. Bohužel už taky nebylo tak krásně jako první den. Pořád pod mrakem a sice žádný slejvák, ale takový jemný otravující déšť.

Tentokrát jsme se měli cestou po vinicích stavit v soukromém sklípku na degustaci. Ale už tak jsme přijížděli po tmě, natož abychom s koňmi ještě ztráceli čas zastávkami. Navíc se nám ztratil pasažér ... měl ve zvyku se během jízdy občas proběhnout, protože mu nevyhovovalo celý dny jen sedět ve voze. Tak vyběhl. Chvíli potom jsme ale s výpravou uhnuli do polí a mě napadlo, že to on ale asi nemoh vědět a určitě běžel rovně. Po pár minutách, kdy se do vozu furt ještě nevracel, už jsem nahlas začala rozvíjet teorie, že jsme ho asi ztratili. Po nějaké době jsme výpravu zastavili a zkontrolovali všechny vozy. Nikde nebyl. Nedalo se nic dělat, už začínala být tma a my se potřebovali dostat zpátky ke škole. Běžec bude muset počkat. Po příjezdu jsme vypravili jedno auto, aby našeho sportovce našlo. Kupodivu se během chvilku vracelo zpět. Běžec pochopil, že jsme museli někam uhnout a tak intuitivně chytil směr ke škole. Vlastně už byl docela kousek. Jen se teda protáhl víc, než čekal.

Čekala nás další degustace, další koupené lahve vína, druhý den svoz koní zpátky k penzionu, opět degustace a večerní zabijačková zábava v blízké vesnici. Za celou dobu pobytu bylo pořád co jíst a hlavně co pít. Bydleli jsme si jako páni v penzioně a přes den jezdili jako divocí kočovníci.

---

Zápis z deníku, sobota 18.11.2017, 18:27

„Ve vesnici jsme zabočili k nějakým místním vinařům a ještě si na ulici dali chvíli degustaci. To byla první degustace i s červeným vínem. Nebylo už z tokajské oblasti, protože tam se červené ani dělat nesmí.“

Poslední den ráno jsem se ještě rozhodli navštívit maďarské termály. Cena příznivá, počasí se umoudřilo a zase vysvitlo sluníčko, stav ideální. Nikdo ale nevěděl, že mega areál termálů, do kterých jsme se vydali, je téměř celý v rekonstrukci, takže na nás čekal jeden ušmudlaný bazén s trochu zarostlou vodou. Ale horká byla dost. Takže to nakonec nebylo tak zlý.

Do večera jsme se všichni rozloučili a vydali se svými cestami. Protože bylo po prodlouženém víkendu díky svátku, ani jsem se nenamáhala hledat nějaký noční spoj do Prahy. Vzala jsem to vlakem do Košic a tam zůstala na noc v hotelu. Ráno moudřejší večera. A vyplatilo se. Chytla jsem si přes známý portál spolujízdy řidiče z Košic až do Prahy a za krásných 23 euro byla zpátky doma. Nutno dodat, že jsem po všech degustacích v krosně táhla navíc 5 litrů vína ... nějak jsem se nechala unést, horší pak bylo unést tu krosnu :D

Autor: Hanka Slanařová | čtvrtek 23.11.2017 17:09 | karma článku: 13.59 | přečteno: 705x

Výprava za moldavským vínem

Když vám na Ukrajině stojí auto s českými poznávacími značkami, musíte ho aspoň jednou za rok převézt přes hranice. Proto jsme si s přáteli vymysleli výlet z Ukrajiny přes Rumunsko do Moldavských vinic a zpátky.

19.5.2018 v 9:56 | Karma článku: 11.23 | Přečteno: 307 | Diskuse

Hanka Slanařová

Zimní cesta do teplých krajů božské Andalusie

Ukrajina je sice fajn, ale když už vám promrzlé zdi vaší chaloupky připomínají tvrdou realitu, že je čas vstát z vyhřátých peřin a jít do studené kuchyně zatopit v kamnech, je třeba se vydat trochu víc na jih.

22.3.2018 v 21:17 | Karma článku: 12.11 | Přečteno: 412 | Diskuse

Zakarpatská Ukrajina na koních

Pokud někdo koukal do telefonu, tak jenom proto, aby si prohlédl fotky, které právě vyfotil. I přes všechny nádherné snímky ale člověk neprohlédne místní krásu, dokud si ji sám neprožije. Zakarpatské poloniny.

18.10.2017 v 17:06 | Karma článku: 18.87 | Přečteno: 1543 | Diskuse

Zuzana Palečková

Gabon 2. Příjezd do Port Gentil

Strašně se těším na rodinu a zároveň si vůbec neumím představit, kam vlastně jedu a jak to tam bude vypadat. Opravdu jsou tak rádi, že přijedu? Kupodivu nemám žádné obavy, jen jsem moc zvědavá a pořád musím někde čekat!

15.11.2018 v 22:03 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Klára Kutačová

Aviou Amerikou 2017 - Střed světa a konečně Kolumbie

Společně s Amálkou už odpočítáváme posledních pár set kilometrů do jejího finálního bezpečného přístavu. Cestou ale zvládneme vidět ještě spoustu zajímavých věcí.

15.11.2018 v 10:00 | Karma článku: 7.74 | Přečteno: 142 | Diskuse

Petr Havránek

Šumava, Luzný.

Kopec Luzný 1.373 m, je jedním z nejkrásnějších vrcholů Šumavy, ležící v Bavorském lese, těsně u hranic s Německem, ale zdolat ho z naší strany, není nic jednoduchého.

15.11.2018 v 7:00 | Karma článku: 15.65 | Přečteno: 301 | Diskuse

Jan Tomášek

Ohlédnutí za starým Žďárem

Nedávná návštěva Žďáru nad Sázavou připomněla jeden populární televizní seriál, jehož jméno zajisté není potřeba připomínat. V seriálu sice nešlo přímo o toto město - ale což už...

15.11.2018 v 2:11 | Karma článku: 4.35 | Přečteno: 160 | Diskuse

Pavla Drahoňovská

Guttauské rybníky aneb do Německa za kormorány

Nenáročná procházka mezi rybníky pro milovníky vodního ptactva. Rybníky se nachází asi 60 km od naší severní hranice. Přírodní cesty jsou průjezdné i pro vozíčkáře či dětské kočárky.

14.11.2018 v 21:43 | Karma článku: 7.42 | Přečteno: 109 | Diskuse

Houslistka na cestách, která se mimo jiné občas zabývá svojí malou živností v tvorbě různých šitých produktů.